Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Katwijk
Geplaatst op Lokaalnieuwsvalkenburg.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Schelphoek Valkenburg Bekendmakingen
Aanleiding en analyse De aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s in Nederland neemt toe. Een (logisch) gevolg hiervan is ook een toename in de vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Particulieren en/of bedrijven die willen beschikken over een oplaadpunt op of aan de openbare weg, kunnen hiertoe een aanvraag indienen bij de aanbieder van de oplaadinfrastructuur, die deze op zijn beurt ter toetsing aan de gemeente voorlegt. Voldoet de aanvraag aan de daaraan gestelde criteria, dan werkt de gemeente graag mee aan het realiseren van het oplaadpunt. Het plaatsen van oplaadpunten past namelijk binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P’s van duurzaamheid: • People: elektrisch rijden is comfortabel en voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast; • Planet: elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, onder andere door een afname van de CO2-emissie en vermindering van de primaire energievraag; • Profit: er zijn aantrekkelijke (fiscale) regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrisch rijden. Gelet op het voorgaande heeft de gemeente een aanvraag ontvangen om aan de zuidoostzijde van de straat Schelphoek, ter hoogte van huisnummer 13, een oplaadpunt voor elektrische auto’s te realiseren. Het gaat in deze om een aanvraag voor de realisatie van een privé oplaadpunt in de openbare ruimte, met een zogenaamde ‘verlengde private aansluiting’. Dit betekent dat de aanvrager eigenaar van het laadpunt wordt en deze wordt aangesloten op de eigen huisaansluiting. Bij dergelijke aanvragen wordt in overleg tussen de gemeente en aanvrager een overeenkomst opgesteld waarin onder meer afspraken staan over gebruik, veiligheid, aansprakelijkheid, beheer en onderhoud. Om de bruikbaarheid van bovengenoemd oplaadpunt voor de aanvrager te kunnen waarborgen, wordt het wenselijk geacht om ter hoogte van het oplaadpunt een parkeervak aan te wijzen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s. De plaatsing van de laadpaal geeft de aanvrager echter uitdrukkelijk niet het recht tot exclusief gebruik van de betreffende parkeerplaats. In dat verband is afgesproken dat het parkeervak in kwestie overdag tussen 07.00 en 19.00 uur de status van openbare parkeerplaats behoudt, die derhalve door iedere weggebruiker kan worden gebruikt. Tussen 19.00 en 07.00 uur is het parkeervak in kwestie echter gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit wordt richting eenieder kenbaar gemaakt door het plaatsen van bebording. Tot slot dient opgemerkt te worden dat het instellen van de hierboven vermelde maatregel niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen in de Schelphoek, aangezien de bestuurder van de elektrische auto die van het oplaadpunt gebruik gaat maken in de huidige situatie reeds in de Schelphoek of de directe omgeving daarvan parkeert. Verkeersmaatregelen Aan de zuidoostzijde van de Schelphoek, ter hoogte van huisnummer 13, wordt een oplaadpunt voor elektrische auto’s aangelegd. In verband hiermee wordt op deze locatie een parkeergelegenheid ingesteld die bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s, welke dagelijks enkel tussen 19.00 en 07.00 uur van kracht is. Voor het instellen van een parkeergelegenheid met tijdvenster die bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s moet een verkeersbesluit genomen worden. Legitimatie Een verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het is ook vereist voor infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik maakt (artikel 15 Wegenverkeerswet 1994). In het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is in artikel 12 lid a opgenomen dat voor het plaatsen van verkeersborden model E8 een verkeersbesluit nodig is. De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art 18, lid id) en daarin opgedragen aan het college van Burgemeester en Wethouders die deze bevoegdheid hebben gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Beheer en Vastgoed. Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van: • De Wegenverkeerswet 1994; • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RW 1990); • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW); • de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens. Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie. Daartoe is op ambtelijk niveau overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Regionale Eenheid Den Haag. Deze heeft met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen een positief advies afgegeven. In verband met de in artikel 21 (grondslag besluit) van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient nog te worden vermeld dat de in artikel 2, eerste lid, sub c, artikel 2, tweede lid, sub b en artikel 2, derde lid, sub a van de Wegenverkeerswet genoemde belangen (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder, schade of de gevolgen voor het milieu alsmede het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik) ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit en in bovenstaande afwegingen tegen elkaar zijn afgewogen. besluit: 1. bij het oplaadpunt dat aan de zuidoostzijde van de Schelphoek wordt gerealiseerd, ter hoogte van huisnummer 13, een parkeerplaats aan te wijzen als parkeergelegenheid die dagelijks tussen 19.00 en 07.00 uur enkel bestemd is voor het laden van het elektrische voertuigen, door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RW 1990, voorzien van een onderbord met de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische auto van 19.00 uur–07.00 uur’. De verkeersmaatregel is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer T20066-15-39 van 11 november 2015. Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Valkenburg. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Valkenburg volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsvalkenburg.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Valkenburg.
© LokaalnieuwsValkenburg.nl
Laatste berichten