PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit kruispunt kunstwerk IR. Tjalmaweg / Torenlaan – Valkenburg te gemeente Katwijk

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Zuid-Holland

Geplaatst op Lokaalnieuwsvalkenburg.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen valkenburg
  2. PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit kruispunt kunstwerk IR. Tjalmaweg / Torenlaan – Valkenburg te gemeente Katwijk

Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen provincie

PZH-2023-831973246 / DOS-2022-0006659InleidingDe RijnlandRoute betreft een infrastructuurproject van de provincie Zuid-Holland. Het is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe route wordt er gebouwd aan de economische versterking van de regio en wordt er geïnvesteerd in de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied. De weg lost de huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.Een onderdeel van de RijnlandRoute is het realiseren van het deelproject ‘RijnlandRoute N206 Ingenieur G. Tjalmaweg’. Het tracé loopt van het kruispunt N206-N441 aan de westzijde tot en met de Torenvlietbrug aan de oostzijde (gemeente Katwijk). In het kader van het project wordt het bestaande tracé uitgebreid van 2 x 1 naar 2 x 2 rijkstroken en wordt de weg opgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg tot een autoweg. De weg wordt grotendeels half verdiept aangelegd, er wordt een tweetal ongelijkvloerse aansluitingen (Valkenburg-West en Valkenburg-Oost) aangelegd en de fietsinfrastructuur wordt aangepast. Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit benodigd. In najaar van 2023 wordt het beheer van de infrastructuur waar dit verkeersbesluit betrekking op heeft overgedragen van de provincie Zuid-Holland aan de gemeente Katwijk. Tot het moment van deze overdracht is de provincie Zuid-Holland beheerder van de infrastructuur en daarmee het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit. BevoegdheidGedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten voor de opgavengerichte organisatie van de provincie Zuid-Holland, is deze bevoegdheid door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.Overwegingen ten aanzien van het besluitGelet op:artikel 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), op grond waarvan wordt aangegeven dat de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot a) het verzekeren van de veiligheid op de weg; b) het beschermen van weggebruikers en passagiers; c) het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d) het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;artikel 21 BABW, op grond waarvan de motivering van het verkeersbesluit in ieder geval vermeldt welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wvw 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde;MotiveringUit het oogpunt van (zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW):het verzekeren van de veiligheid op de weg;het beschermen van weggebruikers en passagiers;het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer.is het daarom gewenst om:•de Torenlaan in te stellen als voorrangsweg voor overig verkeer;•de snelheid op de Torenlaan in te stellen op 50km/u;•de rijbaan parallel aan en westelijk gelegen van de Torenlaan in te stellen als fiets/bromfietspad;•voetgangers te verbieden op de afritten van de Tjalmaweg;•de plaatsing en de rijrichting op de Torenlaan te bepalen;BelangenafwegingOverwegende dat•ten behoeve van de aanleg van de Rijnlandroute nieuwe gebiedsontsluitingswegen gecreëerd worden;•deze gebiedsontsluitingswegen het nog aan te leggen wijk Valkenhorst zullen ontsluiten;•een van deze nieuwe ontsluitingswegen de Torenlaan zal zijn;•de Torenlaan vanaf de ir. Tjalmaweg bereikbaar dient te worden;•hierdoor op- en afritten gerealiseerd dienen te worden;•door deze op- en afritten nieuwe kruispunten zullen ontstaan;•dat deze kruispunten bij elkaar een ‘kunstwerk’ wordt genoemd;•dit kunstwerk duurzaam veilig ingericht dient te worden;•het verkeer op het kunstwerk geregeld zal worden middels verkeersregelingsinstallaties;•bij het geval van buitenwerkstelling van de verkeersregelingsinstallatie de doorstroom van de Torenlaan toch zo goed mogelijk gewaarborgd dient te blijven;•er een fiets/bromfiets pad gerealiseerd dient te worden om de nieuw te bouwen wijk Duyfrak te ontsluiten voor fiets- en bromfietsverkeer;•dit pad parallel aan de Torenlaan zal komen;•deze gerealiseerd zal worden in rood asfalt;•dat er asmarkering zal worden toegepast;•er ook een voetpad gerealiseerd dient te worden om Duyfrak te onsluiten voor voetgangers;•dit pad ook zal dienen om de te realiseren bushaltes beter bereikbaar te maken vanuit de wijk;•het voetpad vorm gegeven zal worden als trottoir;•het niet wenselijk en/of mogelijk is voor voetgangers om via de afritten naar de ir. Tjalmaweg te lopen;•hiervoor een verbod zal moeten worden ingesteld;•de provincie Zuid-Holland de opritten zal instellen als autoweg;•hierdoor middels bebording duidelijk wordt dat voetgangers hier niet toegestaan zijn;•dat de provincie hier een apart verkeersbesluit over zal nemen;•de bebording voor het instellen van een autoweg niet in dit verkeersbesluit zal meegenomen worden, en dus geen aparte voetgangersverbodsbord zal meegenomen worden in dit besluit voor de opritten;•het niet gewenst is dat verkeer via de afritten tegen de richting in op de ir. Tjalmaweg rijden;•het kunstwerk buiten de bebouwde kom zal vallen;•hierdoor de voorrangsbebording daarop juist zal moeten worden geplaatst;•er wettelijk toegestaan is om op de Torenlaan 80 km/u te rijden wanneer deze buiten de bebouwde kom valt;•dat verkeer in zuidelijke rijrichting op de Torenlaan vanaf het kruispunt Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) dient te ritsen;•een hoge snelheid daardoor niet gewenst is; •een snelheid van 50 km/u veiliger is voor de Torenlaan;•de breedte van de Torenlaan in zuidelijke rijrichting na het kruispunt Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) 6,5 meter is;•dat de inrichting van de weg volgens richtlijnen van het CROW zal gerealiseerd worden;•hierdoor de snelheid duidelijk wordt uit het wegontwerp;•de op- en afritten zelf niet in dit verkeersbesluit zijn meegenomen, maar in een apart verkeersbesluit worden meegenomen.•alles tegen elkaar afgewogen is de te nemen maatregel dus in ieders belang.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:de Torenlaan in te stellen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom middels het plaatsen van de borden B1 volgens bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (verder: RVV 1990) ter hoogte van de kruising na de 1.Torenlaan/Oprit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien in zuidelijke rijrichting), en2.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien in zuidelijke rijrichting),en het plaatsen van de borden B6 volgens bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientandmarkering volgens de richtlijnen van het CROW, ter hoogte van de kruising1.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (noord) (tweemaal gezien in oostelijke rijrichting), en2.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (tweemaal gezien in westelijke rijrichting);de voorrang voor de op- en afrit van de ir. Tjalmaweg in te stellen voor het fietspad middels het plaatsen van de borden B6, inclusief haaientandmarkering volgens de richtlijnen van het CROW, op het fiets/bromfietspad ter hoogte van1.kruising fiets/bromfietspad en oprit ir. Tjalmaweg (noord) (zowel gezien in noordelijke als zuidelijke rijrichting), en2.kruising fiets/bromfietspad en afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (zowel gezien in noordelijke als zuidelijke rijrichting);de snelheid van de Torenlaan van 50 km/u in te stellen middels het plaatsen van de borden A1-50 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising1.voorafgaand gelegen van de Torenlaan/oprit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien van zuidelijke rijrichting), ongeveer in het verlengde van het perceel gelegen op de Torenvlietslaan 7, en2.voorafgaand gelegen van de Torenlaan/oprit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien van noordelijke rijrichting), ongeveer in het verlengde van het perceel gelegen op de Torenvlietslaan 7, en3.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (tweemaal gezien van zuidelijke rijrichting);de rijrichting en de plaatsing op de Torenweg te bepalen langs de middenberm middels het plaatsen van de borden D2 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt1.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien in noordelijke rijrichting)2.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien in zuidelijke rijrichting)En middels het plaatsen van de borden D3 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt1.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien in westelijke rijrichting)2.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien in oostelijke rijrichting);de vrijliggende rijbaan parallel aan de Torenlaan in te stellen als fiets/bromfietspad middels het plaatsen van de borden G12a volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van1.Torenlaan/Oprit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien in zowel noordelijke als zuidelijke rijrichting)2.Torenlaan/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien in zowel noordelijke als zuidelijke rijrichting);Het inrijden van de afritten van de ir. Tjalmaweg te verbieden middels het plaatsen van de borden C2 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt1.Torenlaan/afrit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien van oostelijke rijrichting) 2.Torenlaan/afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien van westelijke rijrichting);Voetgangers te verbieden gebruik te maken van de afritten naar de ir. Tjalmaweg toe middels het plaatsen van de borden C16 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising1.Torenlaan/afrit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien van oostelijke looprichting);2.Torenlaan/afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien van westelijke looprichting), na de bushalte;Deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bijlage;Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.Bezwaar en voorlopige voorzieningTegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsvalkenburg.nl Redactie

Lokaalnieuwsvalkenburg.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Valkenburg. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.