PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit kruispunt kunstwerk Centrumroute / ir. Tjalmaweg – Valkenburg te gemeente Katwijk

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Zuid-Holland

Geplaatst op Lokaalnieuwsvalkenburg.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen valkenburg
  2. PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit kruispunt kunstwerk Centrumroute / ir. Tjalmaweg – Valkenburg te gemeente Katwijk

Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen provincie

PZH-2023-831978374 / DOS-2022-0006659InleidingDe RijnlandRoute betreft een infrastructuurproject van de provincie Zuid-Holland. Het is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe route wordt er gebouwd aan de economische versterking van de regio en wordt er geïnvesteerd in de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied. De weg lost de huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.Een onderdeel van de RijnlandRoute is het realiseren van het deelproject ‘RijnlandRoute N206 Ingenieur G. Tjalmaweg’. Het tracé loopt van het kruispunt N206-N441 aan de westzijde tot en met de Torenvlietbrug aan de oostzijde (gemeente Katwijk). In het kader van het project wordt het bestaande tracé uitgebreid van 2 x 1 naar 2 x 2 rijkstroken en wordt de weg opgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg tot een autoweg. De weg wordt grotendeels half verdiept aangelegd, er wordt een tweetal ongelijkvloerse aansluitingen (Valkenburg-West en Valkenburg-Oost) aangelegd en de fietsinfrastructuur wordt aangepast. Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit benodigd. In najaar van 2023 wordt het beheer van de infrastructuur waar dit verkeersbesluit betrekking op heeft overgedragen van de provincie Zuid-Holland aan de gemeente Katwijk. Tot het moment van deze overdracht is de provincie Zuid-Holland beheerder van de infrastructuur en daarmee het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit.BevoegdheidGedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten voor de opgavengerichte organisatie van de provincie Zuid-Holland, is deze bevoegdheid door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.Overwegingen ten aanzien van het besluitGelet op:• artikel 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), op grond waarvan wordt aangegeven dat de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot a) het verzekeren van de veiligheid op de weg; b) het beschermen van weggebruikers en passagiers; c) het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d) het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;• artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;• artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;• artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;• artikel 21 BABW, op grond waarvan de motivering van het verkeersbesluit in ieder geval vermeldt welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wvw 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. • artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde;MotiveringUit het oogpunt van zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW:•het verzekeren van de veiligheid op de weg;•het beschermen van weggebruikers en passagiers;•het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;•het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;is het daarom gewenst om:•de voorrang van de Centrumroute in te stellen op overig verkeer;•de rijrichting en plaatsing op de Centrumroute te bepalen;de snelheid van de Centrumroute in te stellen op 50 km/u.BelangenafwegingOverwegende dat:•ten behoeve van de aanleg van de Rijnlandroute nieuwe gebiedsontsluitingswegen gecreëerd worden;•deze gebiedsontsluitingswegen het nog aan te leggen wijk Valkenhorst zullen ontsluiten;•een van deze nieuwe ontsluitingswegen de Centrumroute zal zijn;•de centrumroute vanaf de ir. Tjalmaweg bereikbaar dient te worden;•hierdoor op- en afritten gerealiseerd dienen te worden;•door deze op- en afritten nieuwe kruispunten zullen ontstaan;•dat deze kruispunten bij elkaar een ‘kunstwerk’ wordt genoemd;•dit kunstwerk duurzaam veilig ingericht dient te worden;•de doorstroom van de Centrumroute en de vrijheid van het verkeer zo goed mogelijk gewaarborgd dient te blijven;•het niet gewenst is dat verkeer via de afritten tegen de richting in op de ir. Tjalmaweg rijden;•het kunstwerk buiten de bebouwde kom zal vallen;•hierdoor de voorrangsbebording daarop juist zal moeten worden geplaatst;•er wettelijk toegestaan is om op de Centrumroute 80 km/u te rijden wanneer deze buiten de bebouwde kom valt;•deze snelheid niet gewenst is; •een snelheid van 50 km/u veiliger is voor de Centrumroute en dat dit de verkeersveiligheid ten goede komt.•in het verkeersbesluit “Kruispunt Kooltuinweg / Centrumroute” de snelheid op Centrumroute vanaf zuidelijke rijrichting naar het kunstwerk toe al is ingesteld op 50km/u;•dat de inrichting van de weg volgens richtlijnen van het CROW zal gerealiseerd worden;•hierdoor de snelheid duidelijk wordt uit het wegontwerp;•de maatregel de vrijheid van verkeer waarborgt;Alles tegen elkaar afgewogen is de te nemen maatregel dus in ieders belang.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:de Centrumroute in te stellen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom middels het plaatsen van de borden B1 volgens bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (verder: RVV 1990) ter hoogte van de kruising1.Centrumroute/Oprit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien van zuidelijke rijrichting), en2.Centrumroute/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien van zuidelijke rijrichting),en het plaatsen van de borden B6 volgens bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientandmarkering volgens de richtlijnen van het CROW, ter hoogte van de kruising1.Centrumroute/Afrit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien van westelijke rijrichting), en2.Centrumroute/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien van oostelijke rijrichting);de snelheid van de Centrumroute van 50 km/u in te stellen middels het plaatsen van de borden A1-50 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van na de kruising1.Centrumroute/Oprit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien van zuidelijke rijrichting), en2.Centrumroute/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien van zuidelijke rijrichting);de rijrichting vanaf de Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) op de Centrumroute te bepalen middels het plaatsen van het bord D5 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Centrumroute/Afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien vanaf oostelijke rijrichting);de plaatsing en rijrichting op de rijbaan te bepalen op de Centrumroute middels het plaatsen van de borden1.D2 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Centrumroute/Afrit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien in zuidelijke rijrichting), en2.D3 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt Centrumroute/Oprit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien in noordelijke rijrichting);Het inrijden van de afritten van de ir. Tjalmaweg te verbieden middels het plaatsen van de borden C2 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt1.Centrumroute/afrit ir. Tjalmaweg (noord) (gezien van noordoostelijke rijrichting) 2.Centrumroute/afrit ir. Tjalmaweg (zuid) (gezien van zuidwestelijke rijrichting); Deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bijlage;Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.Bezwaar en voorlopige voorzieningTegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsvalkenburg.nl Redactie

Lokaalnieuwsvalkenburg.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Valkenburg. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Valkenburg

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.