PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit kruispunt Kooltuinweg / Centrumroute – Valkenburg te gemeente Katwijk

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Zuid-Holland

Geplaatst op Lokaalnieuwsvalkenburg.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen valkenburg
  2. PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit kruispunt Kooltuinweg / Centrumroute – Valkenburg te gemeente Katwijk

Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen provincie

PZH-2023-832024880 / DOS-2022-0006659InleidingDe RijnlandRoute betreft een infrastructuurproject van de provincie Zuid-Holland. Het is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe route wordt er gebouwd aan de economische versterking van de regio en wordt er geïnvesteerd in de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied. De weg lost de huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.Een onderdeel van de RijnlandRoute is het realiseren van het deelproject ‘RijnlandRoute N206 Ingenieur G. Tjalmaweg’. Het tracé loopt van het kruispunt N206-N441 aan de westzijde tot en met de Torenvlietbrug aan de oostzijde (gemeente Katwijk). In het kader van het project wordt het bestaande tracé uitgebreid van 2 x 1 naar 2 x 2 rijkstroken en wordt de weg opgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg tot een autoweg. De weg wordt grotendeels half verdiept aangelegd, er wordt een tweetal ongelijkvloerse aansluitingen (Valkenburg-West en Valkenburg-Oost) aangelegd en de fietsinfrastructuur wordt aangepast. Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit benodigd. In najaar van 2023 wordt het beheer van de infrastructuur waar dit verkeersbesluit betrekking op heeft overgedragen van de provincie Zuid-Holland aan de gemeente Katwijk. Tot het moment van deze overdracht is de provincie Zuid-Holland beheerder van de infrastructuur en daarmee het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit. BevoegdheidGedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten voor de opgavengerichte organisatie van de provincie Zuid-Holland, is deze bevoegdheid door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.Overwegingen ten aanzien van het besluitGelet op:artikel 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), op grond waarvan wordt aangegeven dat de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot a) het verzekeren van de veiligheid op de weg; b) het beschermen van weggebruikers en passagiers; c) het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d) het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;artikel 21 BABW, op grond waarvan de motivering van het verkeersbesluit in ieder geval vermeldt welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wvw 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde;MotiveringUit het oogpunt van (zoals genoemd in artikel 2 lid 1 van de WVW):het verzekeren van de veiligheid op de weg;het beschermen van weggebruikers en passagiers;het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer.is het daarom gewenst om:•de voorrang van de Centrumroute in te stellen op overig verkeer;•de snelheid van de Centrumroute in te stellen op 50 km/u.BelangenafwegingOverwegende dat:•ten behoeve van de aanleg van de Rijnlandroute nieuwe gebiedsontsluitingswegen gecreëerd worden;•deze gebiedsontsluitingswegen het nog aan te leggen wijk Valkenhorst zullen ontsluiten;•een van deze nieuwe ontsluitingswegen de Centrumroute zal zijn;•de Centrumroute de bestaande Kooltuinweg zal kruisen;•er een nieuw kruispunt zal ontstaan;•dit kruispunt duurzaam veilig ingericht dient te worden;•de doorstroom van de Centrumroute zo goed mogelijk gewaarborgd dient te blijven;•het nieuwe kruispunt Centrumroute/Kooltuinweg buiten de bebouwde kom zal vallen;•hierdoor de voorrangsbebording daarop juist zal moeten worden geplaatst;•er wettelijk toegestaan is om op de Centrumroute 80 km/u te rijden wanneer deze buiten de bebouwde kom valt;•deze snelheid niet gewenst is door onder andere de kruising met langzame (landbouw)voertuigen;•er mogelijk percelen ontsloten zullen worden op de Centrumroute;•een snelheid van 50 km/u veiliger is voor de Centrumroute;•het verkeersaantal op de Kooltuinweg gering is;•de Centrumroute dus voorrang dient te krijgen op overig verkeer;•de Kooltuinweg nog steeds een 60 km/u-weg dient te blijven;•dat de inrichting van de weg volgens richtlijnen van het CROW zal gerealiseerd worden;•hierdoor de snelheid duidelijk wordt uit het wegontwerp;•de aanleg van Valkenhorst nog niet op korte termijn gerealiseerd zullen worden;•dat de doorgang van de Centrumroute nu tijdelijk afgesloten wordt;•wanneer deze aansluiting gerealiseerd wordt een nieuw verkeersbesluit zal gemaakt worden om de afsluiting op te heffen;•alles tegen elkaar afgewogen is de maatregel dus in ieders belang.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:de Centrumroute in te stellen als voorrangsweg buiten de bebouwde kom middels het plaatsen van de borden B1 volgens bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (verder: RVV 1990) ter hoogte van de 1.kruising na de Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van noordelijke rijrichting), en2.na de kruising Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van zuidelijke rijrichting),en het plaatsen van de borden B6 volgens bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientandmarkering volgens de richtlijnen van het CROW, ter hoogte van de kruising1.Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van oostelijke rijrichting), en2.Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van westelijke rijrichting);de snelheid van de Centrumroute na het kruispunt van 50 km/u in te stellen middels het plaatsen van de borden A1-50 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van na de kruising1.Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van noordelijke rijrichting), en2.Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van zuidelijke rijrichting);de snelheid van de Kooltuinweg in stand te houden middels het plaatsen van de borden A1-60 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van kruising1.Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van westelijke rijrichting), en2.Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van oostelijke rijrichting),en het aanbrengen van grondmarkering op de Kooltuinweg volgens duurzaam veilig ontwerp, zoals beschreven in de richtlijnen van het CROW;De rijrichting en plaatsing op de weg aan te duiden op de Centrumroute middels het plaatsen van de borden D2 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van kruising1.Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van noordelijke rijrichting), en2.Kooltuinweg / Centrumroute (gezien van zuidelijke rijrichting);de doorgaande weg van de Centrumroute in zuidelijke rijrichting tijdelijk af te sluiten tot nieuwe ontwikkelingen zich hebben gerealiseerd middels het plaatsen van het bord C1 volgens bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met een BB15-2 hek, ter hoogte van kruising Kooltuinweg / Centrumroute (gezien in zuidelijke rijrichting);deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bijlage;te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.Bezwaar en voorlopige voorzieningTegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsvalkenburg.nl Redactie

Lokaalnieuwsvalkenburg.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Valkenburg. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Valkenburg

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.