PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit instellen fiets/bromfietspaden parallel aan IR. Tjalmaweg – Valkenburg te gemeente Katwijk

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Zuid-Holland

Geplaatst op Lokaalnieuwsvalkenburg.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen valkenburg
  2. PROVINCIAAL BLADVerkeersbesluit instellen fiets/bromfietspaden parallel aan IR. Tjalmaweg – Valkenburg te gemeente Katwijk

Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen provincie

PZH-2023-832140032 / DOS-2022-0006659InleidingDe RijnlandRoute betreft een infrastructuurproject van de provincie Zuid-Holland. Het is een nieuwe wegverbinding van Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. Met deze nieuwe route wordt er gebouwd aan de economische versterking van de regio en wordt er geïnvesteerd in de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied. De weg lost de huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.Een onderdeel van de RijnlandRoute is het realiseren van het deelproject ‘RijnlandRoute N206 Ingenieur G. Tjalmaweg’. Het tracé loopt van het kruispunt N206-N441 aan de westzijde tot en met de Torenvlietbrug aan de oostzijde (gemeente Katwijk). In het kader van het project wordt het bestaande tracé uitgebreid van 2 x 1 naar 2 x 2 rijkstroken en wordt de weg opgewaardeerd van een gebiedsontsluitingsweg tot een autoweg. De weg wordt grotendeels half verdiept aangelegd, er wordt een tweetal ongelijkvloerse aansluitingen (Valkenburg-West en Valkenburg-Oost) aangelegd en de fietsinfrastructuur wordt aangepast. Voor de bijbehorende verkeersmaatregelen is een verkeersbesluit benodigd. In najaar van 2023 wordt het beheer van de infrastructuur waar dit verkeersbesluit betrekking op heeft overgedragen van de provincie Zuid-Holland aan de gemeente Katwijk. Tot het moment van deze overdracht is de provincie Zuid-Holland beheerder van de infrastructuur en daarmee het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit.BevoegdheidGedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, eerste lid, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het mandaatbesluit van Gedeputeerde Staten voor de opgavengerichte organisatie van de provincie Zuid-Holland, is deze bevoegdheid door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van de eenheid Advies Beheer Assets.Overwegingen ten aanzien van het besluitGelet op:• artikel 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), op grond waarvan wordt aangegeven dat de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot a) het verzekeren van de veiligheid op de weg; b) het beschermen van weggebruikers en passagiers; c) het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d) het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;• artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;• artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;• artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;• artikel 21 BABW, op grond waarvan de motivering van het verkeersbesluit in ieder geval vermeldt welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wvw 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;• artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde.MotiveringUit het oogpunt van:• het verzekeren van de veiligheid op de weg;• het beschermen van weggebruikers en passagiers;• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer.is het daarom gewenst om:•fiets/bromfietspaden in te stellen langs de Ir. Tjalmaweg, inclusief aansluitingen naar de wijken;•fiets/bromfietspaden in te stellen in de bebouwde kom.BelangenafwegingOverwegende dat:• De ir. Tjalmaweg een belangrijke doorgaande weg is voor de regio;• deze weg is gecategoriseerd als stroomweg;• de maximale snelheid 80 km/u zal zijn;• deze doorgaande weg ook belangrijk is voor fietsers;• het niet veilig is fietsstroken langs de ir. Tjalmaweg te realiseren;• het benodigd is om specifieke infrastructuur voor fietsers/bromfietsers te realiseren;• hierbij specifiek aangewezen fiets/bromfietspaden benodigd zijn;• dat deze fiets/bromfietspaden zogenoemde snelfietspaden worden;• dat de route langs de Ir. Tjalmaweg behoren tot de hoofdfietsroute vastgesteld in de Katwijkse Agenda Mobiliteit;• de aanleg van deze snelfietsroutes behoren in het project Rijnland Route;• de aanleg van de fiets/bromfietspaden een uitgangspunt is van de gemeente Katwijk;• de aanleg van de paden veilige separatie biedt voor langzaam verkeer van snel verkeer; • de instelling van de nieuwe fiets/bromfietspaden een aantal ontbrekende schakels in het hoofdfietsnetwerk verwijdert;• er op deze fiets/bromfietspaden asmarkering zal toegepast worden;• de fietspaden voorrang dienen te geven aan de gebiedsontsluitingswegen;• het snelfietspad als snelle doorfietsroute van en naar Leiden fungeert;• op het snelfietspad grote getallen fiets/bromfietsverkeer verwacht wordt;• daarom gewenst is dat de doorstroming in acht wordt gehouden;• de snelfietsroute voorrang dient te krijgen van de aansluitende fietspaden;• dat de onderlinge voorrang voor fietsers zal aangegeven worden door het aanbrengen van haaientandmarkering;• bromfietsers op de rijbaan binnen de bebouwde kom een uitgangspunt van de gemeente Katwijk is;• op de rotonde tussen de Voorschoterweg/Duyfraklaan/Torenvlietslaan middenbermen heeft voor overstekende fiets/bromfietsverkeer;• het hier mogelijk is voor bromfietsers om in stappen over te steken;• hierdoor het mogelijk is voor bromfietsers vanaf de middenberm veilig van het fiets/bromfietspad naar de rijbaan te verplaatsen;• hierdoor bromfietsers vanaf deze rotonde de rijbaan op gaan;• door de huidige inrichting van het fietspad onder de ir. Tjalmaweg parallel aan de Voorschoterweg is er voor bromfietsers geen veilige oversteek mogelijk om van het fietspad naar de rijbaan toe te gaan;• hierdoor er een uitzondering gemaakt wordt dat bromfietsers op het fietspad mogen;• er gekeken zal worden om deze oversteek wel veilig te realiseren;• er hiervoor dan een nieuw verkeersbesluit voor genomen zal worden;• de aanleg van voetpaden een belangrijk kernpunt is voor de gemeente Katwijk;• trottoirs vrij dienen te liggen van snel verkeer en obstakels;• het trottoir verlaagd zal worden aangelegd ten opzichte van het fietspad zodat het verschil tussen looppad en fietspad nog duidelijker wordt; • het minder aantrekkelijk is om op het looppad te fietsen;• de veiligheid voor voetgangers verbeterd wordt;• de aanleg van voetpaden een veilig en niet doorbroken netwerk creëert;• de voetpaden aan moeten sluiten op de huidige bestaande voetpaden;• de voetpaden langs de ir. Tjalmaweg hierdoor 1,50 m breed zijn;• deze breedte niet volgens de ontwerpuitgangspunten zijn;• de verwachting is dat de voetpaden niet extensief gebruikt zullen worden;• er wel verschillende stroken gerealiseerd worden waar voetgangers met rolstoelen, kinderwagens of andere rijvoorwerpen elkaar kunnen passeren;• de voetpaden dus toegankelijk zijn voor mindervalide voetgangers;• de nieuw aan te leggen voetpaden aansluiten op bestaande voetpaden en/of bestaand trottoir;• hierbij het gebruik van G7 borden, volgens bijlage 1 van het RVV 1990 niet nodig zijn;• het onderscheid tussen voetpad en fiets/bromfietspad duidelijk wordt aangegeven middels herkenbare rode asfaltlaag voor fiets/bromfietsers;• de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud komen bij de gemeente Katwijk;• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;• de maatregel de vrijheid van verkeer waarborgt;• alles tegen elkaar afgewogen is de te nemen maatregel dus in ieders belang.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:• een verplicht fiets/bromfietspad in te stellen parallel aan de Ir. Tjalmaweg, inclusief aansluitingen naar de wijk, middels het plaatsen van de borden G12a, zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (verder: RVV 1990), ter hoogte van:1.Voorschoterweg ter hoogte van de T-splitsing Voorschoterweg/Voorschoterweg nabij huisnummer 24 (gezien voor verkeer in zowel noordelijke als zuidelijke rijrichting);2.Voorschoterweg ter hoogte van de inrit van het perceel voor huisnummer 23G, inclusief het bord OB502 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990;3.Voorschoterweg ter hoogte van huisnummer 17B (gezien in zowel zuidelijke als westelijke rijrichting);4.T-splitsing van het fiets/bromfietspad parallel aan de ir. Tjalmaweg en het aansluitende fiets/bromfietspad, gelegen nabij de Voorschoterweg 14B, inclusief OB502 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990;5.Zonneveldslaan ter hoogte van huisnummer 17A (gezien in noordelijke rijrichting);6.Kruising Torenvlietslaan/Voorschoterweg, zuidelijk van de rotonde (gezien in zuidelijke rijrichting);7.Op de Torenvlietslaan (parallel) ter hoogte van Voorschoterweg 2 (gezien in oostelijke rijrichting);8.Op het snelfietspad aansluitend aan de Torenvlietslaan (parallel) nabij de doorsteek ongeveer ten zuiden van Voorschoterweg 2, inlcusief OB502 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 (gezien in zuidelijke rijrichting);9.Achterweg ter hoogte van huisnummer 22 (gezien in zuidelijke rijrichting);10.Broekweg ter hoogte van huisnummer 21 (gezien in zuidelijke rijrichting);11Valkenhorst ter hoogte van huisnummer 27 (gezien in zuidelijke rijrichting);12Duinzicht ter hoogte van huisnummer 31 (gezien in zuidelijke rijrichting);13Kruising Wassenaarseweg/ir. Tjalmaweg (gezien in zowel noordelijke als zuidelijke rijrichting);en daarbij het einde van het verplichte fiets/bromfietspad aan te geven middels het plaatsen van de borden G12b, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV1990, ter hoogte van: 1.Zonneveldslaan ter hoogte van huisnummer 17A (gezien in zuidelijke rijrichting);2.Op de Torenvlietslaan (parallel) ter hoogte van Voorschoterweg 2 (gezien in westelijke rijrichting);3.Op het snelfietspad aansluitend aan de Torenvlietslaan (parallel) nabij de doorsteek ongeveer ten zuiden van Voorschoterweg 2 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 (gezien in noordelijke rijrichting);4.Achterweg ter hoogte van huisnummer 22, inclusief OB502 (gezien in noordelijke rijrichting);5.Broekweg ter hoogte van huisnummer 21 (gezien in noordelijke rijrichting);6.Valkenhorst ter hoogte van huisnummer 27 (gezien in noordelijke rijrichting);7.Duinzicht ter hoogte van huisnummer 31 (gezien in noordelijke rijrichting);8.Asterstraat ter hoogte van huisnummer 342 (achterzijde gebouw);• een verplicht fietspad in te stellen parallel aan de Ir. Tjalmaweg, inclusief aansluitingen naar de wijk, middels het plaatsen van de borden G11, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van1.Voorschoterweg ter hoogte van huisnummer 17B (gezien in noordelijke rijrichting;2.Voorschoterweg ter hoogte van huisnummer 1 (gezien in oostelijke rijrichting);3.Voorschoterweg gelegen tussen huisnummers 1 en 2 voor het fietspad noordelijk van de rotonde (gezien in noordelijke rijrichting);• de rijbaan aan te geven voor bromfietsers middels het plaatsen van de borden D104 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van:1.Voorschoterweg ter hoogte van huisnummer 1 (gezien voor bromfietsverkeer in oostelijke rijrichting);2.Voorschoterweg, gelegen tussen de huisnummers 1 en 2 noordelijk van de rotonde (gezien voor bromfietsverkeer in noordelijke rijrichting);• deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bijlage;• te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.Bezwaar en voorlopige voorzieningTegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan – als tegen dit besluit bezwaar wordt gemaakt – ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsvalkenburg.nl Redactie

Lokaalnieuwsvalkenburg.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Valkenburg. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Valkenburg

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.